fredag 25 september 2015

Lägesrapport och läxan i svenska

Hej!

Per och Mats vill i detta inlägg berätta lite kort vad vi gjort och gör för att Ankarskolans 4:or ska bli bättre skribenter i svenska. Det allra första som vi gjorde var att gå igenom hur man gör en tankekarta och varför det är viktigt att man gör en sådan innan man börjar skriva. Så om ni frågar era barn varför man ska göra en tankekarta så hoppas vi att de har svar på tal.

Den första större skrivuppgift som vi gjorde var att gå igenom hur man skriver ett brev. Vi lärare påbörjade detta arbetsområde med att ge eleverna ett brev från oss. Vi gick igenom vad som kännetecknar ett brev och skrivreglerna och sedan fick eleverna skriva ett svarsbrev till oss. 

Skrivuppgiften därpå var att göra en inbjudan och som avslutningsvis illustrerades på lämpligt sätt. Eleverna fick därpå ge positiv respons på varandras arbeten - vi lär av varandra genom att se goda exempel och få konstruktiv kritik. (Alla klasser är inte färdiga med inbjudan - men snart)


Läxa

Vissa elever har läst ut sin bok och dessa har i läxa att skriva en bokrecension. Om man ska skriva en bokrecension så ska man utgå från en bokrecension-stencil och denna finns i klassrummet, eleverna har koll på var den finns och vet att den ska med hem. Detta gör man i så fall istället för att läsa.

De elever som inte har läst ut sin bok ska alltså inte skriva en bokrecension utan "vanliga" läxan fortsätter för dem, läxan är alltså att läsa minst 2 gånger 15min i veckan hemma och efter läsning ska man skriva ner, i sin läslogg, hur många sidor man läst och en/två meningar som sammanfattar det lästa.

Mvh. / Mats och Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar